SUPERMIND het duel der masterminds, Clipper 1975 - 1978
Artikelnummer: SP-4071-22SUPERMIND het duel der masterminds, Clipper 1975 - 1978
- Vervaardiger: Clipper
- Jaar van uitgifte: 1975 - 1978
Beschrijving
Supermind is een spel dat alle spelers de gelegenheid biedt hun tegenspelers te slim af te zijn. Men plaatst in het geheim een rijtje gekleurde pionnen achter de schermen en geeft zijn tegenstander 10 kansen om de kleuren en de exacte posities van de geplaatste pionnen te ontdekken, zonder dat hij deze ziet. Wie hier het eerst in slaagt, is de winnaar.
Nu dubbel mastermind. Ben je al dichter bij de verborgen code dan je tegenstander? Of verwerkt de ander de verkregen informatie doeltreffender? Degene die het eerst achter de code van zijn tegenstander komt, mag zich beroemen op zijn supermind.
Geschikt voor 2-4 spelers in de leeftijd vanaf 10 jaar.
Clipper was een Nederlandse producent van bordspelen zoals Risk, Cluedo, UNO en Mad. De firma werd overgenomen door Parker Brothers.
Conditie
Dit spel verkeert in een nette vintage staat. De doos heeft echter meerdere sporen van gebruik en aan leeftijd gerelateerde sporen van slijtage. Foto's maken deel uit van de beschrijving.
Formaat doos
- Hoogte/dikte: 3,5 cm.
- Lengte: 36 cm.
- Breedte: 30 cm.
Mastermind is een klassieker onder de spellen in logisch denken. De ene speler probeert de geheime code van de andere speler te ontrafelen.
De codemaker kiest in het geheim vier code-pionnen en plaatst deze in een gekozen volgorde achter het zichtschermpje. Het is toegelaten om twee of meer pionnen in dezelfde kleur te kiezen. De codemaker heeft de keuze uit zes verschillende kleuren. Dit is de verborgen code die de codebreker moet gaan ontrafelen.
In zijn beurt plaatst de codebreker vier code-pionnen naar keuze in de eerste lege rij. Nu geeft de codemaker met de sleutel-pinnen het resultaat:
- met rode/zwarte pinnen: hoeveel kleuren staan op de juiste positie?
- met witte pinnen: hoeveel kleuren komen wel in de code voor, maar staan niet op de juiste positie?
Met deze nieuwe informatie plaatst de codebreker vier volgende code-pionnen in de eerstvolgende lege rij.
Als de codemaker vier rode/zwarte pinnen heeft geplaatst, is de code gekraakt. Vaak klapt hij hierbij ook het zichtschermpje om, zodat de code voor de codebreker zichtbaar wordt. Nu wisselen de rollen. De speler die de minste beurten nodig heeft, om de code te kraken, is de winnaar van het spel.
Indien beide spelers in evenveel beurten de code weten te kraken of als beide spelers de code niet weten te kraken, kunnen eventueel nog twee rondes worden gespeeld om uit te maken wie de winnaar is van het spel.
Het spel werd in Groot-Brittannië verkozen tot spel van het jaar in 1973 door de Britse vereniging van speelgoedhandelaren.
Land/Plaats van herkomst
Nederland - Holland
Soort object
Bordspel - gezelschapsspel - familiespel
Onderwerp / Thema
Denkspel - logisch denken - deductie
Categorie
Vintage spellen
Kleur
Meerkleurig
Aantal spelers
Minimaal 2 - maximaal 4
Leeftijd
Vanaf 10 jaar
Moeilijkheidsgraad
Normaal
Taal van spelregels
Geen spelregels bijgesloten
Speelduur
15 minuten tot 45 minuten
Uitgever
Clipper
Vervaardiger
Clipper
Merk
CLIPPER
Materiaal
Plastic - karton
Bijzonderheden
Geschikt voor vier personen
Tijdperk
1975 - 1978
Kwaliteit
Spel in goede staat - doos met meerdere sporen van gebruik
Hoogte
3,50 cm
Lengte
36,00 cm
Breedte
30,00 cm
Verzendmethode
Pakketpost met track & trace