VERKOCHT
Brocante blikje voor losse thee of het bewaren van lepeltjes voor Albert Heijn
Artikelnummer: BT-3907-22VERKOCHT
Verkochte items blijven vaak als informatiebron op de site staan. We hebben regelmatig vergelijkbare items op voorraad. Bekijk onze actuele collectie voor een soortgelijk product of gebruik de zoekopdracht.
Brocante blikje voor losse thee of het bewaren van lepeltjes voor Albert Heijn
- Vervaardiger: Albert Heijn
- Vervaardigingsdatum: 1930 - 1940
Beschrijving
Langwerpig ovaal metaalkleurig blikje van Albert Heijn met op het deksel in sierletters de tekst "Thee". Het deksel betreft een scharnierend oversluitdeksel. De tekst en versieringen op het deksel zijn in reliëf aangebracht. Aan de onderzijde is het blikje gemerkt met Heijn. Dit blik is uitgevoerd met een gefelste langsnaad aan de achterzijde.
Het gaat hier om een van de eerste blikken van Albert Heijn (vanaf 1887) waarin losse thee werd verkocht en is tevens geschikt voor het opbergen van theelepeltjes.
Conditie
Dit brocante blikje voor thee verkeert in een nette staat met normale sporen van gebruik en aan leeftijd gerelateerde sporen van slijtage. Foto's maken deel uit van de beschrijving.
Formaat
- Hoogte: 5 cm.
- Lengte: 15 cm.
- Breedte: 6 cm.
Albert Heijn (supermarkt)
Albert Heijn sr. komt uit de Oostzaanse familie Heijn. Hij nam in 1887 van zijn vader Jan Heijn diens kruidenierszaak in de Kerkbuurt van Oostzaan over. Acht jaar later opende hij het eerste filiaal in Purmerend en in Zaandam opende hij in 1899 een Centraal Magazijn.
Albert Heijn sr. overleed in 1945 op 80-jarige leeftijd. Drie jaar later ging het bedrijf naar de beurs.
In 1952 opende Albert Heijn in Schiedam zijn eerste zelfbedieningswinkel. Dit in navolging van Gebroeders van Woerkom, die op 26 november 1946 als eerste in Nederland naar Amerikaans voorbeeld een zelfbedieningswinkel opende in Nijmegen.
Het huidige logo van Albert Heijn bestaat sinds 1965 en is een ontwerp van James Pilditch en John Harris van merkenbureau AID. Voor die tijd had het concern in de jaren twintig een logo waarin de A en H in elkaar waren vervlochten. Eind jaren dertig stonden de letters naast elkaar met daaronder de leus "voor kwaliteit". Nadat Albert Heijn was benoemd tot hofleverancier verscheen vanaf de jaren vijftig het wapen dat bij deze titel hoort in het logo van de supermarktketen. Vanaf 1966 wordt het logo van Pilditch gehanteerd, de in blauw uitgevoerde vervlochten A en H.
Land/Plaats van herkomst
Nederland - Holland
Soort object
Bewaarblikje voor losse thee - ook geschikt voor theelepeltjes
Onderwerp / Thema
Thee - blik - productverpakking - Albert Heijn - theelepeltjes
Decoratie
Sierlijke letters "Thee"
Categorie
Vintage blikken
Kleur
Metaalkleurig
Uitgever
Albert Heijn
Vervaardiger
Albert Heijn
Merk
(Albert) Heijn
Materiaal
Blik - metaal
Bijzonderheden
Scharnierend oversluitdeksel
Tijdperk
1930 - 1940
Kwaliteit
Mooie brocante staat
Hoogte
5,00 cm
Lengte
15,00 cm
Breedte
6,00 cm
Verzendmethode
Pakketpost met track & trace