VERKOCHT

Artikel 233 van 1362

Vintage theeblik van 'De Gruyter' met Engels jachttafereel, vossenjacht

Artikelnummer: BT-3829-21

VERKOCHT


Vintage theeblik van 'De Gruyter' met Engels jachttafereel, vossenjacht

  • Vervaardiger: De Gruyter
  • Vervaardigingsdatum: 1930 - 1950 

Blikken doos met verschillende taferelen van de Engelse vossenjacht voor De Gruyter. 

Beschrijving 
Rechthoekig hoog groen theeblik van De Gruyter met daarop diverse afbeelding van Engelse jachttaferelen (vossenjacht) met honden en ruiters in rode jassen. De afbeeldingen staan zowel op de zijkanten als op het deksel.

Het deksel is een scharnierend oversluitdeksel uitgevoerd met twee omhangscharnieren en rust op de stuitrand. De rand van het blik is omgevouwen. De bodem is met een zogenoemde  felsnaad naar binnen bevestigd.

De slogan 'en betere waar, en 10 % alleen bij de Gruyter' is in reliëf op de bodem aangebracht. 

Conditie
Dit theeblik verkeert in een vintage staat met diverse sporen van gebruik en aan leeftijd gerelateerde sporen van slijtage. Foto's maken deel uit van de beschrijving.

Afmetingen

  • Hoogte: 12,7 cm. 
  • Lengte: 15 cm. 
  • Breedte: 9,2 cm. 

De Gruyter was een winkelketen in Nederland, in de 19e eeuw en 20e eeuw (tot 1976). Op het hoogtepunt waren er meer dan 550 winkels en bijna 7.500 werknemers.

Piet de Gruijter (1795-1867) begon in 1818 in 's-Hertogenbosch met een paarden-grutmolen, een bedrijf voor de verwerking van peulvruchten, zaden, en granen. Later nam zijn zoon Louis (1833-1911) de onderneming over. De klantenkring bestond vooral uit boeren in de omgeving van 's-Hertogenbosch.

Aan het einde van de 19e eeuw werd aan het verwerkingsbedrijf een keten van winkels toegevoegd, aanvankelijk alleen in 's-Hertogenbosch. In 1896 werd een winkel in Utrecht geopend en in 1902 in Amsterdam.

Tot de leiding van het bedrijf De Gruyter behoorde inmiddels ook een derde generatie: de zonen Lambert (1873-1951) en Jacques (1875-1950). In 1912 werd gestart met het branden van koffiebonen.

Een belangrijk element in de verkooppolitiek was het geven van 10% korting bij inlevering van de kassabonnen. De slagzin van De Gruyter luidde dan ook: En betere waar èn tien procent, alleen De Gruyter. Hierdoor werden trouwe klanten beloond en had men een extra middel om de filiaalchefs te controleren. Omdat De Gruyter alleen producten van eigen merk verkocht waren de brutoprijzen toch niet te vergelijken met die van anderen.

In 1913 ging in Nederland de 44ste winkel open. De meeste winkels waren in die tijd gevestigd in de vier grote steden van Nederland.

In het verzuilde Nederland was De Gruyter de winkel van de katholieken, de protestanten kozen onder meer voor Albert Heijn. Met de ontzuiling werden deze verhoudingen na 1950 geleidelijk wat losser.

In de jaren zestig bereikte het De Gruyter-concern zijn hoogtepunt. Er waren meer dan 550 winkels en bijna 7.500 personeelsleden. In 's-Hertogenbosch waren inmiddels grote productievestigingen ontstaan. Het concern had levensmiddelenwinkels door het hele land verspreid.

Als klantenbinder gaf De Gruyter vanaf 1948 elke week een klein cadeautje weg voor kinderen: het legendarische Snoepje van de week. Het werd geïntroduceerd toen na de Tweede Wereldoorlog de suiker van de bon ging en er te veel suiker in aanbod was. Bij enkele guldens aan boodschappen werd ongevraagd snoep voor de kinderen meegegeven. Later werd het "snoepje" een plastic speelgoedje, een spelletje, een poppetje of een boekje. Elke week iets anders. Een langdurige actie was die van kartonnen bouwplaten van huizen en gebouwen. 

 

© Copyright Retro & Design. Alle rechten voorbehouden. Tekst en afbeeldingen mogen niet worden gereproduceerd zonder toestemming.

Land/Plaats van herkomst
Nederland - Holland

Soort object
Theeblik - blikken theedoosje van De Gruyter

Onderwerp / Thema
Thee - De Gruyter - blik - doosje - bewaarblik voor thee

Decoratie
Paarden - ruiters - honden - vossenjacht

Categorie
Vintage blikken

Kleur
Groen - meerkleurig

Uitgever
De Gruyter

Merk
De Gruyter

Materiaal
Blik - metaal - verf

Bijzonderheden
Scharnierend deksel

Tijdperk
1930 - 1950

Kwaliteit
Vintage met diverse sporen van gebruik en slijtage

Hoogte
12,70 cm

Lengte
15,00 cm

Breedte
9,20 cm

Verzendmethode
Pakketpost met track & trace

Onze artikelen zijn tweedehands en kunnen (lichte) gebruikssporen vertonen. Deze worden zo goed mogelijk vermeld en indien mogelijk op de foto’s getoond.
© 2015 - 2024 KENKO | RETRO & DESIGN | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel