VERKOCHT
Deluxe MasterMind uit 1975 van Invicta (Super Master Mind)
Artikelnummer: SP-3634-21VERKOCHT
Verkochte items blijven vaak als informatiebron op de site staan. We hebben regelmatig vergelijkbare items op voorraad. Bekijk onze actuele collectie voor een soortgelijk product of gebruik de zoekopdracht.
Deluxe MasterMind uit 1975 van Invicta (Super Master Mind)
- Vervaardiger: Invicta Plastics Ltd
- Vervaardigingsdatum: 1975
Super master mind. 'Het spel van het jaar'. Een wedstrijd in scherpzinnigheid en logica voor twee spelers. Vind de geheime code.
Beschrijving
Gewoonlijk wordt Super Master Mind zo gespeeld, dat van alle vijf gaatjes en acht kleuren (codebouten) gebruik wordt gemaakt. Eenvoudigere spelvariaties zijn echter eveneens mogelijk door van tevoren overeen te komen van een kleiner aantal gaatjes en minder kleuren gebruik te maken. Doormiddel van de in de handleiding gebruikte tabel kan worden vastgesteld hoeveel permutaties er per aantal in gebruik genomen gaatjes en kleuren mogelijk zijn. de spelers kunnen dus zelf beslissen hoe moeilijk, óf hoe makkelijk, hun spel zal zijn.
Conditie
Dit spel verkeert in een goede vintage staat. De doos vertoont normale sporen van gebruik en aan leeftijd gerelateerde sporen van slijtage. Foto's maken deel uit van beschrijving.
Formaat doos
- Hoogte: 3 cm.
- Lengte: 16 cm.
- Breedte: 36,5 cm.
Mastermind is een klassieker onder de spellen in logisch denken. De ene speler probeert de geheime code van de andere speler te ontrafelen.
De codemaker kiest in het geheim vier code-pionnen en plaatst deze in een gekozen volgorde achter het zichtschermpje. Het is toegelaten om twee of meer pionnen in dezelfde kleur te kiezen. De codemaker heeft de keuze uit zes verschillende kleuren. Dit is de verborgen code die de codebreker moet gaan ontrafelen.
In zijn beurt plaatst de codebreker vier code-pionnen naar keuze in de eerste lege rij. Nu geeft de codemaker met de sleutel-pinnen het resultaat:
- met rode/zwarte pinnen: hoeveel kleuren staan op de juiste positie?
- met witte pinnen: hoeveel kleuren komen wel in de code voor, maar staan niet op de juiste positie?
Met deze nieuwe informatie plaatst de codebreker vier volgende code-pionnen in de eerstvolgende lege rij.
Als de codemaker vier rode/zwarte pinnen heeft geplaatst, is de code gekraakt. Vaak klapt hij hierbij ook het zichtschermpje om, zodat de code voor de codebreker zichtbaar wordt. Nu wisselen de rollen. De speler die de minste beurten nodig heeft, om de code te kraken, is de winnaar van het spel.
Indien beide spelers in evenveel beurten de code weten te kraken of als beide spelers de code niet weten te kraken, kunnen eventueel nog twee rondes worden gespeeld om uit te maken wie de winnaar is van het spel.
Het spel werd in Groot-Brittannië verkozen tot spel van het jaar in 1973 door de Britse vereniging van speelgoedhandelaren.
Land/Plaats van herkomst
Engeland
Soort object
Denkspel - Mastermind
Onderwerp / Thema
Zoek de Verborgen Code - combinatie - deductie - puzzel
Categorie
Vintage spellen
Kleur
Meerkleurig
Aantal spelers
2 spelers
Moeilijkheidsgraad
Eenvoudig
Taal van spelregels
Engels - Frans - Duits - Spaans - Zweeds - Portugees - Nederlands - Deens - Noors - Italiaans
Speelduur
15 minuten
Uitgever
Invicta Plastics Limited, Leicester, England
Vervaardiger
Invicta Plastics Ltd
Merk
Invicta
Materiaal
Karton - papier - plastic
Tijdperk
1975
Kwaliteit
Goede vintage staat
Hoogte
3,00 cm
Lengte
16,00 cm
Breedte
36,50 cm
Inhoud
Compleet met spelregels
Verzendmethode
Pakketpost met track & trace