VERKOCHT
AH retro Albert Heijn terugblik. 125 jaar Albert Heijn, anno 1887. Set van drie
Artikelnummer: BT-3560-21VERKOCHT
Verkochte items blijven vaak als informatiebron op de site staan. We hebben regelmatig vergelijkbare items op voorraad. Bekijk onze actuele collectie voor een soortgelijk product of gebruik de zoekopdracht.
AH retro Albert Heijn terugblik. 125 jaar Albert Heijn, anno 1887. Set van drie
- Vervaardiger: Albert Heijn
- Vervaardigingsdatum: 2012
De Complete Driedelige Set!
Beschrijving
Mooie set veelkleurige retro blikken van Albert Heijn uitgegeven als jubileumuitgaven ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan in 2012. Drie unieke bewaarblikken! De blikken zijn uitgevoerd met een los oversluitdeksel met een knop bovenop. Zowel de deksels als de blikken zijn uitgevoerd in reliëf. Voorzien van schitterende nostalgische afbeeldingen in de mooiste kleurencombinaties. Deze blikken hebben een grote verzamelwaarde voor de toekomst.
Conditie
Deze set blikken verkeert in een zeer nette vintage staat met normale sporen van gebruik en aan leeftijd gerelateerde sporen van slijtage. Foto's maken deel uit van beschrijving.
Formaat
- Hoogte: 15 cm.
- Diameter: 13,5 cm.
Albert Heijn (supermarkt)
Albert Heijn sr. komt uit de Oostzaanse familie Heijn. Hij nam in 1887 van zijn vader Jan Heijn diens kruidenierszaak in de Kerkbuurt van Oostzaan over. Acht jaar later opende hij het eerste filiaal in Purmerend en in Zaandam opende hij in 1899 een Centraal Magazijn.
De eerste artikelen onder eigen merk werden verkocht vanaf 1910. De basis voor de eigen productiebedrijven werd in 1911 gelegd, eveneens in Zaandam, waar in de keuken van een oud herenhuis begonnen werd met het branden van koffie en het bakken van koek. Langs de Zaan verschenen fabrieken voor beschuit, drop, koffie, thee, wijn en andere producten. In 1920 werd de Maatschappij tot Exploitatie der Fabrieken en Handelszaken opgericht. Anton Jurgens van Anton Jurgens' Margarinefabrieken N.V., een van de voorlopers van Unilever, kocht de helft van het gewone aandelenkapitaal (die hij overigens na onenigheid met de heer Heijn in 1927 weer verkocht). In datzelfde jaar namen schoonzoon Johan Hille en zoons Jan en Gerrit Heijn de leiding over.
Zeven jaar later, in 1927, bestond de winkelketen 40 jaar. Het bedrijf telde inmiddels 107 filialen en kreeg het predicaat Hofleverancier. Anton Jurgens werd uitgekocht.
Albert Heijn sr. overleed in 1945 op 80-jarige leeftijd. Drie jaar later ging het bedrijf naar de beurs.
In 1952 opende Albert Heijn in Schiedam zijn eerste zelfbedieningswinkel. Dit in navolging van Gebroeders van Woerkom, die op 26 november 1946 als eerste in Nederland naar Amerikaans voorbeeld een zelfbedieningswinkel opende in Nijmegen.
Het huidige logo van Albert Heijn bestaat sinds 1965 en is een ontwerp van James Pilditch en John Harris van merkenbureau AID. Voor die tijd had het concern in de jaren twintig een logo waarin de A en H in elkaar waren vervlochten. Eind jaren dertig stonden de letters naast elkaar met daaronder de leus "voor kwaliteit". Nadat Albert Heijn was benoemd tot hofleverancier verscheen vanaf de jaren vijftig het wapen dat bij deze titel hoort in het logo van de supermarktketen. Vanaf 1966 wordt het logo van Pilditch gehanteerd, de in blauw uitgevoerde vervlochten A en H.
In 1952 opende Albert Heijn in Schiedam zijn eerste zelfbedieningswinkel.
Land/Plaats van herkomst
Nederland - Holland
Soort object
Bewaarblikken - jubileumblikken - terugblik
Onderwerp / Thema
125 jaar Albert Heijn
Decoratie
Nostalgische afbeeldingen
Categorie
Vintage blikken
Kleur
Rood - blauw - groen - meerkleurig
Uitgever
Albert Heijn
Vervaardiger
Albert Heijn B.V.
Merk
Albert Heijn
Materiaal
Blik - metaal - verf
Bijzonderheden
Los oversluitdeksels - in reliëf
Tijdperk
2012
Kwaliteit
Goede vintage staat
Hoogte
15,00 cm
Diameter
13,50 cm
Verzendmethode
Pakketpost met track & trace